Joachim Goedhart van het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) heeft samen met collega’s Przemek Krawczyk (AUMC) en Martijn Luijsterburg (LUMC) een Open Science Use Case Award voor hun case “A webtool for interactive data visualization and data sharing”.

De Open Science Awards huldigen onderzoekers of studenten die Open Science hebben gebruikt om hun onderzoek toegankelijker, transparanter of reproduceerbaarder te maken. Op 2 juli zal Joachim Goedhart (Sectie Moleculaire Cytologie bij SILS-UvA) zijn werk met het ontwikkelen en toepassen van webtools voor datavisualisatie en data-sharing presenteren op het (online) National Open Science Festival (https://opensciencefestival.nl). De ingediende use case werd door de beoordelaars genoemd als "zeer innovatief en toekomstgericht denkend".

Webtool VolcaNoseR

De presentatie zal gaan over de webtool VolcaNoseR. Deze tool maakt het mogelijk voor wetenschappers om zogenaamde vulkaanplots te genereren, te verkennen en te delen. Deze grafieken kunnen de gegevens van grote genoom- en proteoom-brede screening experimenten weergeven, die vaak bestaan uit tienduizenden datapunten.

VolcaNoseR is een voorbeeld van een hele reeks gebruiksvriendelijke webtools, die tot doel hebben de drempel te verlagen voor wetenschappers om eenvoudig grafieken van publicatiekwaliteit te genereren die reproduceerbaar en deelbaar zijn. Dit maakt het delen van data eenvoudiger, waardoor ook de mogelijkheid tot interactie en interactief bezig zijn met de data toegankelijker wordt. Dit is een belangrijk instrument om de transparantie en herbruikbaarheid van grootschalige gepubliceerde datasets te vergroten, zowel binnen de Life Sciences als in andere vakgebieden.

Voor een compleet overzicht van open source en gratis webtools voor datavisualisatie, ontwikkeld door Joachim Goedhart en collega's, zie: https://huygens.science.uva.nl/