Vorige week bereikte ons het bericht dat emeritus professor Durk Stegwee op 95-jarige leeftijd is overleden. Professor Stegwee was hoogleraar Plantenfysiologie aan de UvA van 1967 tot 1987.
Foto uit 1982 van een deel van de leerstoelgroep Plantenfysiologie voor het laboratorium op Anna’s Hoeve. Professor Stegwee staat links achteraan (witte cirkel), zijn opvolger Herman van den Ende staat rechts achteraan (2e van rechts).

Studenten Biologie zullen hem wellicht nog kennen van zijn standaard werk Plantenfysiologie dat op vele universiteiten als tekstboek gebruikt werd. Zijn onderzoeksgebied betrof onder andere de studie van de fotosynthese in planten, met name de rol van het eiwit ferredoxine daarin. Zijn opvolger, professor Herman van den Ende, introduceerde het onderzoek aan de groene alg Chlamydomonas aan de UvA. Prof. van den Ende is afgelopen zomer overleden. Professor Stegwee was tot ca. 2005 een actief lid van het Amsterdamse Hoogleraren Dispuut.

‘Namens de leerstoelgroep Plantenfysiologie en de Faculteit wil ik langs deze weg de familie condoleren met hun verlies.’ Michel Haring, Hoogleraar Plantenfysiologie, Swammerdam Institute for Life Sciences