Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Biologie

Bachelor
Vergelijk

Wat betekent klimaatverandering voor de planten en dieren in onze omgeving? Wat is het effect van de plasticsoep op de biodiversiteit in de oceanen? Welke moleculen gebruiken planten en insecten om met elkaar te communiceren? Kunnen we biotechnologie veilig inzetten voor duurzame voedselproductie? In de bachelor Biologie leer je onderzoek te doen en antwoorden te vinden op dit soort vragen.

Voertaal
Nederlands
Vorm
Voltijd
Locatie

🧬 Nieuwe major Moleculaire levenswetenschappen vanaf 2024-2025

mrt25
Meelopen op Science Park
apr04
Proefstuderen Biologie

Waar gaat Biologie over?

Biologie studeren aan de universiteit is anders dan het vak biologie op de middelbare school. De studie Biologie gaat over alles wat leeft (mensen, dieren, planten, micro-organismen). Dat bestudeer je op alle niveaus, van molecuul tot ecosysteem, en hoe alles met elkaar samenhangt. Een enorm veelzijdige opleiding dus!

Biologie is aan de ene kant heel fundamenteel. Biologen vragen zich bijvoorbeeld af welke moleculen leven mogelijk maken. Of hoe dit op het niveau van een cel er uit ziet. Maar ook of het mogelijk is om evolutie waar te nemen.​ Aan de andere kant spelen biologen een belangrijke rol in actuele maatschappelijke vraagstukken. Denk hierbij aan de afname van de biodiversiteit door opwarming van de aarde, het wereldvoedselprobleem of de overstap naar duurzame energie. Hiervoor heb je niet alleen biologische kennis nodig, maar ook kennis van scheikunde en geografie. Statistiek en data analyse spelen een grote rol bij het analyseren van je bevindingen. Al deze onderdelen komen dan ook terug in de bachelor.

Vijf redenen om Biologie aan de UvA te studeren
Van cel tot ecosysteem

Doe zelf onderzoek

Biologie studeren aan de UvA houdt in dat je zelf veel onderzoek doet in het laboratorium en het veld. Je leert onderzoek doen op alle niveaus, van cel tot ecosysteem, en je ontdekt de verbanden die daar tussen bestaan. Daarbij maak je gebruik van moderne faciliteiten op het Science Park.

Eerst brede kennis opdoen, dan richting kiezen die bij je past

Aan de UvA vinden wij het belangrijk dat je eerst een brede biologische basiskennis ontwikkelt. Daarna kies je vakken in de richting die jou het meest aanspreekt: Ecologie en Evolutie, Zoetwater en Mariene Biologie of Moleculaire Levenswetenschappen.

Je kennis direct toepassen in practica en projecten

Vanaf dag één ga je zelf aan de slag met actueel onderzoek en relevante maatschappelijke vraagstukken. Elk semester sluit je af met een onderzoeksproject, waarin de kennis en vaardigheden uit verschillende vakken samenkomt en je deze ook direct leert toepassen.

Kleinschalige opleiding,
veel persoonlijk contact

Doordat Biologie aan de UvA kleinschalig is, leer je je medestudenten snel kennen en is er veel contact met docenten. Onze studenten geven aan dat ze zich daardoor snel thuis voelen en makkelijker studievaardigheden oppikken.

Werk samen met bedrijven
in projecten en gastcolleges

Tijdens de opleiding maak je al kennis met het werkveld tijdens projecten en in gastcolleges. Wij werken hiervoor samen met bedrijven en organisaties zoals Micropia, Waternet, SeedValley (plantenveredeling), Koppert (biologische bestrijding) en Natuurmonumenten.

Major Moleculaire levenswetenschappen van start in 2024-2025

Liggen jouw interesses zowel bij (Moleculaire) Biologie, Biochemie, Scheikunde, Biomedische wetenschappen, (Bio)informatica en Kunstmatige intelligentie? Vanaf 2024-2025 kun je in jaar 2 starten met de major Moleculaire levenswetenschappen.

Lees meer over de major Moleculaire levenswetenschappen